Strategi Usaha Mikro dan Kecil Menghadapi Peluang dan Ancaman Pemberlakuan Masyarakat Ekonomi Asean (Studi Kasus Usaha Mikro dan Kecil Kota Depok)
Downloads
Indonesia is a country with the largest population in Southeast Asia. This condition causes Indonesia becomes the biggest and the prospective market among other countries. The Enforcement of the ASEAN Economic Community (AEC) in late 2015 caused a major impact on the Indonesian economy, especially among Micro, Small and Medium Enterprises (SMEs). It is causes the reduces of tariff cost of imported product resulting in the increasing number of foreign products into the domestic market. Imported products are known to have quality and better competitiveness than those domestic SMEs such as Malaysia, Singapore, Thailand and Philippine. Therefore, it needs a strategy for the development of SMEs to compete in the era of globalization, particularly the AECÂ
ASEAN. 2014. Selected basic ASEAN Indicators. Tersedia pada http://www.asean.org/images/2015/January/ selected_key_indicators/table1_as% 20of%20 December% 202014_R.pdf (diakses 2015/02/24)
Astuti, D. 2005. Kajian Bisnis Franchise Makanan di Indonesia. Jurnal Manajemen & Kewirausahaan, 1:83–98.
Ciputraentrepreneurship. 2014. Jumlah Wirausaha di Indonesia Naik Jadi 44,20 Juta Orang. 2014. Tersedia di Http://Www.ciputraentrepreneurship.com/ Entrepreneurship/ Jumlah-wirausaha-di-indonesia-naik-jadi- 442-juta-orang (Diakses 2015/02/15).
David, R.F. 1998. Strategic Management, Concept & Cases 7th Ed. New Jersey. United States. Tersedia dari: Prentice-hall.
David, R.F. 2013. Strategic Management, Concept & Cases 14th Ed. Edinburg, United Kingdom. Tersedia dari: Pearson Education.
Rri. 2013. Geliat Meningkatnya Kelas Menengah Indonesia. Tersedia Di Http://Www.rri.co.id/Denpasar/Post/Editorial/ 113/Editorial/Geliat_Meningkatnya_ Kelas_ Menengah_Indonesia.html (Diakses 2015/05/24).
Hunger, J.D, Wheelen, L.T. 2001. Manajemen Strategis. Yogyakarta: Penerbit Andi. Internetworldstats. 2015. Internet Usage In Asia. Tersedia di Http://Www.internetworldstats.com/Stats3.htm# Asia (Diakses 2015/02/13).
Entrepreneur. 2012. Jumlah Wirausaha Ri Naik Jadi 1,56%. Tersedia Di Http://Entrepreneur.bisnis.com/Read/ 20120304/88/67018/Jumlah-wirausaha-ri-naik-jadi-1- 56-percent (Diakses 2015/05/24).
Setkab. Kelas Menengah Indonesia Naik Menjadi 56,5%, Angka Kemiskinan Tinggal 11,66%. 2013. Tersedia Di Http://Old.setkab.go.id/Berita-10931-kelasmenengah- indonesia-naik-jadi-566-angkakemiskinan- tinggal-1166.html (Diakses 2015/05/24).
Kinnear, T.C., Taylor, Jr. 1991. Marketing Research: An Applied Approach. 3th Edition. New York, United States. Tersedia dari: Mcgraw Hill Book Company.
Kuncoro, M. 2000. Strategi Pemberdayaan Usaha Kecil di Indonesia. Yogyakarta: Pascasarjana Ilmu-Ilmu Ekonomi UGM.
Mufidah, N.L. 2012. Pola Konsumsi Masyarakat Perkotaan: Studi Deskriptif Pemanfaatan Foodcourt Oleh Keluarga. Jurnal Biokultur, 2: 157–178.
Nagel, J. 2012. Peluang dan Tantangan Ukm Indonesia Menghadapi Masyarakat Ekonomi Asean 2015. Surabaya: Unika Widya Mandala.
[RI] Republik Indonesia. 2008. Undang-Undang No. 20 Tahun 2008 Tentang Usaha Mikro, Kecil dan Menengah. Jakarta: Undang-undang Republik Indonesia
Shyarifudin, I. 2012. Pemasaran UKM. Tersedia Di Http:// Worldmeco.wordpress.com /2014/02/07/Makalahpemasaran-ukm-usaha-kecil-dan-menengah/ (Diakses 2014/01/09).
Suatma, J. 2012. Kesiapan Indonesia dalam Menghadapi Asean Economic Community 2015. Jurnal STIE Semarang, 1: (Halaman Tidak Tersedia).
Sukidjo. 2004. Strategi Pemberdayaan Usaha Kecil dan Menengah. Jurnal Ekonomi & Pendidikan, 2:8–2.