ANALYSIS OF THE INFLUENCE OF EXCELLENT SERVICE TRAINING ON INPATIENT SATISFACTION IN RSIA PURI BUNDA MALANG

Kurnia Widyaningrum, Ahsan Ahsan

Abstract


Increasing the number of patients and hospital performance improvement should be accompanied by improved quality of service. With good quality care, the patient satisfaction will increase and will come back to use the service. Preliminary studies indicate that a decline in the level of patient satisfaction in inpatient units RSIA Puri Bunda. The purpose of this study was to determine differences in patient satisfaction before and after giving excellent service training as well as explore factors that influence service quality of patient satisfaction. This research method is the pre-post quasi-experimental design. Respondents are patients in inpatient units RSIA Puri Bunda who underwent treatment at least 2 days. Total respondents 181 people. The results showed that there was a difference in the satisfaction averages 3.86 P0, P1 and P2 4.29 4.06. Through Mann Whitney test found significant differences in the groups P1 and P2 in the variable product quality with sig 0,010 and emotional factors with sig 0.005. Advice to the management of the hospital is to conduct continuous training in order to reach the expected results.


Keywords


Training; Patient satisfaction; Quality of Service.

Full Text:

PDF

References


Budi, H. S. 2010. Hubungan Antara Sistem Pembiayaan Dengan Kualitas Pelayanan Di Puskesmas Slogohimo Wonogiri Surakarta. Universitas Sebelas Maret.

Dessler, G.2009.Manajemen Sumber daya Manusia. translated by Benyamin Molan, eight edition. Jakarta: Prenhalindo. Dessler, G. 2013.Human Resource Management. Pearson Education, Inc.

Dewi, R. K. 2010. Hubungan Metode Pembiayaan Dengan Persepsi Kualitas Pelayanan Pasien Rawat Inap di RSUD Tipe A Dr. Moewardi. Universitas Negeri Sebelas Maret.

Farida and Kushadiwijaya, H. 1998.Cara Pembayaran Sebagai Modifier Terhadap Pengaruh Faktor-FaktorPenentu Kepuasan Pasien pada Layanan rawat Inap di RSU Tegalyoso Klaten. Jurnal Manajemen Pelayanan Kesehatan, Vol. 01/No. 03.

Ghafoor, K. et al . 2011.Impact Training and Development on Organizational Performance. Journal Business and Management (online), vol. 11, no. 7.

Gomes, FC. 2002.Manajemen Sumber Daya Manusia. Fourth copied.Yogyakarta: Andi Offset.

Hadjam, MNR. 2001.Efektifitas Pelayanan Prima Sebagai Upaya Meningkatkan Pelayanan di Rumah Sakit (Prespektif Psikologi).Jurnal Psikologi, vol. 2, pp. 105-15.

Harsono. 2008.Student-Centered Learning di Perguruan Tinggi.Jurnal Pendidikan Kedokteran dan Profesi Kesehatan Indonesia, vol. 3, no. 1, pp. 4-8.

Kotler, P. and Clarke RN. 2007. Marketing for Health Care Organizations.New Jersey: Prentice-Hall, Inc.

Kaihatu, T. S. 2012.Kepuasan Konsumen yang Dipengaruhi oleh Kualitas Layanan dengan Brand Image sebagai Variabel Perantara : Studi Kasus pada Konsumen Rumah Sakit Swasta di Rumah Sakit Surabaya. Jurnal Mitra Ekonomi dan Manajemen Bisnis, Vol. 03 No.02.

Lubis, A. N. 2009.Pengaruh Harga (Price) dan Kualitas Pelayanan (Service Quality) Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Inap di RSU Deli Medan. Jurnal Manajemen Bisnis,vol. 2,pp. 21-24. Mangkuprawiro. 2004.Manajemen Sumber Daya Manusia Strategik.Third edition.

Moekijat.2003.Manajemen Personalia dan Sumber Daya manusia. Bandung:Mandar Maju.

Mulyono, M. H., Hamzah, A; Abdullah, Z. 2013.Faktor yang Berpengaruh terhadap Kinerja Perawat di Rumah Sakit Tingkat II 16.06.01 Ambon.Jurnal AKK, vol. 1 (2), pp. 18-26.

Nitisemito, A. 1996.Manajemen Personalia (Manajemen Sumber Daya Manusia). First Edition. Eight Copied.

Nur, M.Q., Noor,Hoer Bahry, Irwandy. 2013. Hubungan Motivasi dan Supervisi terhadap Kinerja Perawat Pelaksana dalam Menerapkan Patient Safety di Rawat Inap RS Universitas Hasanuddin Tahun 2013. Fakultas Kesehatan Masyarakat. Makassar: UNHAS.

Ristrini. 2005.Perubahan Paradigma Jasa Pelayanan Kesehatan Rumah Sakit dan Rekomendasi Kebijakan Strategis Bagi Pimpinan.Jurnal Manajemen Pelayanan Kesehatan, vol. 08, no. 01.

Rivai, V. 2006.Manajemen Sumber Daya Manusia untuk Perusahaan, dari Teori ke Praktek. First Edition. Third Copied.

Rustanti, M. 2003. Hubungan Antara Karakteristik Dan Persepsi Pasien Tentang Mutu Pelayanan Dengan Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Jalan Fisioterapi Pada RSO “Prof Dr R Soeharso” Surakarta Tahun 2003. Diponegoro University.

Suarli & Bachtiar. 2009. Manajemen Keperawatan. Jakarta: Erlangga.

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Twelfth Copied. Bandung:Alfabeta.

Simamora, H. 2004.Manajemen Sumber Daya Manusia. Third Edition. Yogyakarta: STIE.

Supriyanto, Y.& Soesanto, H. 2012. Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga, Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Jalan Di Rumah Sakit Kariadi Semarang Diponegoro.Journal of Management. vol. 1, no. 1, pp. 472-80.

Tjiptono, F. 1996.Manajemen Jasa. Yogyakarta: Andi.

Trisnantoro, L. 2000.Pelayanan Prima Rumah Sakit, Indikator Mutu Pelayanan dan Clinical Governance. Yogyakarta: Pusat Manajemen Pelayanan Kesehatan FK-UGM: MMR UGM.




DOI: http://dx.doi.org/10.21776/ub.jam.2017.015.02.18

Refbacks

  • There are currently no refbacks.